Wednesday, January 28, 2009

Movies #20

Гледах "Дзифт" преди около 5 месеца. Гледах го фестивално - хем беше преди кино-премиерата, хем беше на аванта. Тогава не писах за него, и аз не знам защо... Май понеже с всеки с който се опитвах да се заприказвам за филма все още не го беше гледал. Не го бяха пуснали по кината, и аз реших да не спойлвам потенциалните читатели на моите впечатления от филма. Не, че не можех да мина и без спойлери, обаче ми се щеше да говоря за КРАЯ на филма, а като издам края... После пък го пуснаха по кината, но пък на мене впечатленията ми не бяха вече толкова пресни и напиращи да бъдат споделени.

Вчера "Дзифт" взе та се появи в тракера на една бананова република, и както се появи тйъ си и изчезна след няколко часа. Е, веднъж изтекъл той без съмнение ще си продължи да се разпространява апокрифно и не чак толкова апокрифно, но все тая - идеята е, че сега повечко хора са го гледали а аз се сетих да драсна два реда.

Влязох в салона предимно с негативни очаквания. Не защото е БГ филм, а защото трейлърчето ми се беше видяло комай претенциозно и безвкусно цинично - който го е засичал сигурно се сеща за оная част дето се натискали сред динени кори и лайна. Та си бях казал, ей на - поредния БГ филм в който някой арт тип се е опитал да наблъска камара социални послания отразяващи "жестоката реалност". Е, тоя поне щеше да е визуално по-различен, така че бях любопитен да го видя. А и таях някакви надежди все пак, noir елементи, надъхваща музичка, разни награди, ала-бала... Айде дано е добро!

Филмчето започна кефещо, продължи кефещо, обади няколко култови лафа... Да не говорим, че е и един от малкото БГ филми в които наистина има Режисура, а не само сценарий и актьорска игра.

Но определено не липсват и трески за дялане:

- на моменти идва бавничък и ако имаха да налеят повечко пара за екшън щеше да е добре. Подскачащото стъклено око например изглеждаше доста бутафорно.
- черно-бялото определено е плюс, обаче особено от началото е все едно просто са го пуснали на grayscale (а те може би и точно тва са направили). Не съм някакъв ултра-разбирач, ама ми се струва, че ако си бяха поиграли малко повече с филтри и контраст щеше да има положителен ефект
- краят... не ми хареса. Ей това е основното което не ми хареса... Значи, то си беше ясно че нашия ще умира. Ама защо по дяволите трябваше да се сгърчи като настъпана гнида на пода на някаква барака и тва е?! Не ме кефи така, що не свърши по-надъхващо, по-пичовско такова? Първите примери за добри финали, в които главния герой умира, дето ми идват на ум са "They Live" и "Crank"* - значи, умира нашия, ама го прави със стил! И защо по дяволите глътна диаманта?! Айде бе, трябваше да го даде на гробаря!! Филмът почва с тоя гробар незаслужено прецакан и свършва с нашия мъртъв и гробаря все още незаслужено прецакан. Що? Наречете ме mainstream комерсиален зрител, ама аз пък много щях да се изкефя, ако накрая гробаря вземе диаманта и си уреди живота, щеше да е своеобразна рамка на историята и нотка на оптимизъм. Изобщо, нямам против ЛОШИЯ край, но това е ЛОШ лош край.

Но всичките кусури съм склонен да му ги простя, първо защото е смел опит за нещо различно и второ понеже е най-кефещия БГ-филм, който съм гледал от години насам, и ако искаме да си имаме и ние Нова вълна все нещо трябва да даде начална скорост.

*btw точно след филма с Ixtiandur си приказвахме, подметнахме за предложението за щатски римейк на "Дзифт" (около който от време на време се чуват разни спекулации, ама нещата все още са мъгливи... уж пишат някакъв сценарий там, а кой ще режисира не се знае...) и си мислехме как Джейсън Стейтъм ще е як избор за Молеца.

No comments: