Ексклузивно интервю с Джордж… но не Лукас! :-)
Георги Миндизов, познат повече като Джордж М. Джордж, популярният автор на книги-игри, гостува на Федерация Междузвездни Войни България! Много от Вас вероятно си спомнят заглавия от неговата биография като „Господарят на Мрака”, „Древното Зло”, „Арена”, „Звездни Бойци”, „Планетата на смъртта”, „Пари и гангстери”, „Крепост в облаците”, „Духът на прерията”, „Войната на Понтиак”, „Пътят на дракона” и още редица други. Но за нас специален интерес представлява стратегическата книга-игра „Star Wars: Космически Завоеватели” (ик.”МЕГА”, 1998) – един от малкото родни продукти по вселената на Лукас! Така започва историята на Космически Завоеватели:
В една далечна галактика Космическите завоеватели водят безкрайни ЗВЕЗДНИ ВОЙНИ. Това е първата игра от стратегическата поредица. В нея, докато Империята строй новата Звезда на смъртта и докато цялата галактика очаква завръщането на джедаите, ти ще трябва да се погрижиш за съдбата на героите. Да завладееш една планета, да построиш военна база и да я защитаваш от противника.
Young_Jedi: Здравей, Джордж! Първо, благодаря ти от името на Федерация Междузвездни Войни България, че се съгласи на това интервю. Предполагам, че доста от членовете на федерацията си спомнят феномена, който бяха книгите-игри през 90-те, и творчеството ти в този жанр съвсем не им е чуждо. И все пак, би ли се представил за тези, които някак си са пропуснали манията от моето детство?
Джордж М. Джордж: Поздравявам всички от Федерация Междузведни Войни България! Много съм впечатлен, че съществува и такава федерация. Аз винаги съм стоял настрана от организираната дейност и очевидно много съм изпуснал. Какво мога да кажа за мен. Казвам се Георги Миндизов. Роден съм 1960 г. но още си падам книги, филми и игри с фантастична тематика в най-чистия й вид. Това което едно време се водеше „Научна фантастика”. Космически полети, „звездолети”, авангардни технологии… Книги-игри прописах донякъде случайно по стечения на обстоятелствата. Винаги съм „доработвал и преправял” приключенията, които са ми харесали, така че да включа и мой герой. Но не като си представям, че съм едно от главните действащи лица, а нов персонаж в странични сюжетни линии вплетени в общия план на описваната във филм или книга реалност.
Young_Jedi: Тъй като читателите ни са все Star Wars фенове, кажи ни споделяш ли и ти страстта по "Междузвездни Войни"?
Джордж М. Джордж: Би трябвало да е очевидно, че то има ли някой който да не харесва Star Wars!!! Гледал съм над 10 пъти всяка една серия. Любимата ли е тази която сега се води 4-та, но едно време излезе най-напред.
Young_Jedi: Кога гледа филмите за първи път и какво беше усещането?
Джордж М. Джордж: Филма гледах за първи път мисля, че беше 1982г. Всъщност една от първите проженции. Бях студент втори курс и се прибирах от една лятна бригада. Пътувах към централна гара (става въпрос за София) и през прозореца на трамвая мярнах плакат на филма. Излишно е да казвам, че на следващата спирка слязох, изхвърлих билета за влака (5,50 лв. – експрес + запазено място) и гледах филма от 14 часа. После понеже нямаше билети за следвщите прожекции, повторих от 20 часа. Прибрах се с 10 часа закъснение, ама си заслужаваше!
Young_Jedi: Преди да преминем към основната тема на интервюто ни, а именно
стратегическата ти книга-игра "Star Wars: Космически Завоеватели", нека да поговорим малко за едно друго твое заглавие, което според мен по дух и история доста се доближава до филмите на Лукас. Говоря за "Легионът на отмъстителите".(За тези които не са я чели, ето линк с кратко ревю - http://www.citadelata.com/info/knigigra1.htm). От къде ти дойде вдъхновението и как я написа?
Джордж М. Джордж: Както вече споменах много обичам „класическата научна фантастика”. Едва ли мога да посоча какво точно ме накара да я напиша, май беше идеята за „гасенето на инерцията” (не помня къде съм го прочел това) и от там мисълта за възможностите, които дава една такава технология. В съвременната фантастика чисто техническите проблеми породени от ограниченията на физическите закони се пренебрегват почти навсякъде. В по-старата фантастика имаше по-малко стрелба и повече „срещи с неизвестното”.
Young_Jedi: Лично аз откривам доста препратки към "Междузвездни Войни", както в
историята, така и в илюстрациите. Главният герой е а-ла Хан Соло, има си за другар огромен хуманоид-мечка (няма как да не ни подсети за Чубака), приключенията им започват в бар, изпълнен с чудновати извънземни, има я Империята, вербуват те на страната на Бунтовниците... Героят в костюм на корицата доста напомня на Боба Фет, а някои от броните, костюмите и корабите по илюстрациите са почти 1:1 с тези от вселената на Лукас. Беше ли повлиян от Star Wars?
Джордж М. Джордж: Не може да се каже, че не е повлиян от Star Wars, но е пресилено да се твърди, че е нещо като преразказ на филма. Ако задълбаем повече коткоподобния войн беше „кризант” – аналогия с кзинта от „Пръстенов свят”. Името му е Зен – като компютъра от „Седморката на блейк”. Мечкоподобния Пит, обаче не е с прототип Чубака, а „лошите” псхилоси от „Бойно поле Земя”. Рианони или „риарони” – в оригинала, могат да се срещнат в „Ах, тази Алиса” на Сам Лундвал. :) Въобще света и историте на Stae Wars са много всеобхватнии интересни, но ако се изчистят от превъзходната „космическа украса” са си доста често срещани сюжети. Няма как да се избегнат аналогии. Да вземем кръчмарската сцена в началото. Контрабандист, който сключва сделка с престъпна организация – пасва на всеки пиратски филм. Империя, бунтовници, битки (в случая космически) са си също стандартен сюжет. Колкото до картинките, ами така се получи – може би издателска политика. Аз казвах кой епизод бих искал да се илюстрира и художника рисуваше.
Young_Jedi: Да си дойдем на думата и за Космическите Завоеватели. Знам, че по онова време издателство "Слънчо" издаваше в България романи по популярни в момента филми. "МЕГА" пък от своя страна имаха някакъв договор със "Слънчо" и пускаха стратегически игри. Когато излезе филма Mortal Kombat: Anihilation например от "Слънчо" издадоха два романа "Смъртоносна битка", а "МЕГА" пусна скоро след това и две твои стратегически игри по темата. Покрай "Батман и Робин" същото сполетя и героите на DC Comics, но тогава стратовете бяха дело на Върждил Дриймънд. Когато по кината у нас пуснаха специалното издание на Старата трилогия от "Слънчо" издадоха романа "Отмъщението на Хан Соло" на
Брайън Дейли, а ти написа "Star Wars: Космически Завоеватели". Това е един от малкото български продукти, пускани на пазара. Но лицензиран ли е той всъщност, или трябва да го причислим към т.нар "неофициални продукти" или bootlegs? Знаеш ли до каква степен са били легални нещата с използването на Star Wars като запазена марка, и дали сте имали благословията на Lucasfilm Ltd.?
Джордж М. Джордж: Лицензи и авторски права не бих искал да дискутирам. Ние (авторите) представяхме историите така както ги виждаме. Книгите със сюжети по филми бяха направени поради хилядите (наистина бяха хиляди) молби. „…Пишете за Батман… дайте игра за Конан… искам Смъртоносна битка…” и т.н. Не мисля, че издателствата са нарушавали някакви авторски права, по-скоро всичко е било уреждано легално. Не знам.
Young_Jedi: Как стана така, че ти написа книгата? Имаше ли и други кандидати за
авторството?
Джордж М. Джордж: Нямам при мен тази игра, беше отдавна, но доколкото помня исках да направя походова стратегия в стил Panzer General в света на Star Wars. Не, нямаше други кандидати да я направят. Въобще само Елена Павлова (Върждил Дриймънд) се престраши да прави това, което наричахме стратегическа игра.
Young_Jedi: Чувстваше ли някакво вълнение или отговорност, че допринасяш със своя
история за такава популярна и мащабна поредица като "Междузвездни Войни"?
Джордж М. Джордж: Не мисля, че допринесох нещо точно с тази игра. Не беше много сполучлива.
Young_Jedi: Имаш ли някакви спомени, какъв беше тиражът на книгата и дали се продаде
добре?
Джордж М. Джордж: Не знам. Никога не съм се интересувал особено от тиражите. Не съм сигурен колко добре се продаде, тя излезе когато жанра умираше.
Young_Jedi: Имаше ли интерес и за следваща част? Защо Бамтан и Mortal Kombat получха по два страта, а Star Wars само един?
Джордж М. Джордж: Батман и Mortal Kombat имаха продължения защото първите части се продаваха отлично. Star Wars, както казах излезе в неподходящ момент.
Young_Jedi: Днес вероятно "Космически завоеватели" може да мине и за колекционерска рядкост. Ти пазиш ли си бройки от играта?
Джордж М. Джордж: Нямам от тази игра. Авторските копия подарих, а личната си дадох на заем и не я видях повече.
Young_Jedi: За мене като фен беше доста разочароващо, че не си застъпил Star Wars терминологията в играта. Междузвездни Войни е постоянно развиваща се и разширяваща се вселена, но все пак ти го беше ударил на свободни съчинения откъм имена на кораби, оръжия, планети и пр. Предполагам, че по онова време и информацията по темата е била доста по-оскъдна, но все пак... болният въпрос - Защо не си се придържал повече към установените правила и терминологията от галактиката на Star Wars?
Джордж М. Джордж: Това мисля, че вече се разясни, но да обобщя. Не правих игра типичен Star Wars. По-скоро обстоятелствата наложиха максималното доближаване до филма и компютърните игри. Както казах – исках да е Panzer General, но втората световна война не е толкова популярен сюжет. Пък и дава по-малко възможности да се фантазира. Тук е мястото да вмъкна една забележка. Получаваше се следното: Най-напред пристигат писма с желание да напиша нещо конкретно. После като книгата излезе се образуват два лагера – едните почват да викат: „Това не е така… във филам или играта е друго… измисляш си… разваляш историята…”. От друга страна се започва: „Това си го чопнал от тук или от там… преписваш… плагиатстваш… и т.н.” Трудно е да се угоди на всички. Не се оплаквам, само държа да се знае, че не беше лесно по онова време, при нашите условия да се направи качествено произведение.
Young_Jedi: Още тогава неприятно впечатление ми направи, че оформлението на играта е взето директно от компютърната стратегическа игра Star Wars: Rebellion – пионките и картите, картичките на героите и пр. Истина е, че по онова време компютрите още не бяха превзели всеки дом и повечето деца имаха досег с игрите само по компютърните клубове. В това отношение твоята игра се явява като заместител на компютърната до някъде. Ясно е също така, че "МЕГА" все от някъде са щяли да вземат готови Star Wars изображения,
което е далеч по-евтино и по-бързо от това художник тепърва да прави оформлението на играта. Но това остава неприятен привкус, че читателя получава претупан продукт, за който не е отделено особено внимание. (Така беше и със стратовете "Смъртоносна битка", първият от които си беше ръчно рисуван и ми хареса доста навремето, а втория беше с изрязани от филмите картинки и компютърно оформени карти. Много читатели пък се издразниха, че оръжията в "Пришълецът" бяха взети от Quake) Какво е твоето мнение по
въпроса?
Джордж М. Джордж: Честно казано не бях играл Star Wars: Rebellion. Знаех, че картинките са от игра по Star Wars, но решихме, че е удачно, нали развивахме сюжета по тази вселена. Същото се отнася до Смъртоносна битка и Пришълеца. Мисля, че неприятното впечатление се е получило не толкова от познатите картинки, а от това, че може би не се справих добре с играта. Защо в началото се получаваше, а после не е дискутирано много и предпочитам да не започваме пак.
Young_Jedi: И на раздяла, има ли нещо което искаш да кажеш/пожелаеш, на българските Star Wars фенове?
Джордж М. Джордж: На раздяла искам още един път да кажа колко много съм впечатлен от перфектната организация на Star Wars – братството и у нас и по света. Какво по-добро доказателство за съвършенството на един продукт от това, че години наред се помни, обича и печели все нови превърженици. Искам да ви пожеля нкога да не забравяте, че „Въображението е добавката, която може да преобрази несъвършенната реалност в един перфектен свят”!
Young_Jedi: Още веднъж, благодаря ти за това интервю и нека Силата бъде с Теб! :)
А за тези от Вас, които желаят да научат повече, ето и още едно интервю с автора, публикувано от специализирания БГ сайт за книги-игри – http://knigi-igri.net/ - http://knigi-igri.net/phpBB/viewtopic.php?f=65&t=526
1 comment:
Jesus when i was a kid i totally loved this guy`s work. I still got my Game-Books in home. I forbid my mother to ever throw them away even tho im at the other side of the world. Heh good memories loved the interview.
Post a Comment