Friday, June 22, 2007

Animation #14 (и разни други работи)

Ай! ОЛЕ! Лудница!
От къде да започна? ...най-добре да почна от вчера.

Прибирам се значи аз от работа, уморен и скапан, ям там нещо, отивам да уча, че днес нали изпита по Нова Английска Литература ала-бала... Просвам се на леглото, тетрадката на пода, зяпам и чета някви простотии... Ама съм уморен егати, чакай малко да си почина и продължавам да уча. Знам си, че ще заспя проснат на леглото със все дрехите и всичко и после ще се събудя посред нощ като парцал, но все пак продалжавам да се самозалъгвам, че след малко продължавам да чета. Събуждам се в 2 и нещо, със все дрехите и всичко и като парцал. Защо ли не съм изненадан. Ставам, някви шепи вода, няква паста за зъби... Сядам да чета... превключвам програмите и по някаква случайност по Канал 1 тъкмо почва някакъв филм. Така като го гледам тоя шрифт на началните надписи няма да е драмичка, нещо на фантастика ми бие... Оказа се сравнително занимателното сай-фай трилърче "The I Inside", с което приятно си убих още час и половина. По едно време намерих някакви пликчета с шоколадови бонбони, "M&M's" - яко! Ям бонбончета по-лакомо от Извънземното (ако не знаете за какво говоря трябва отново да гледате "E.T. The Extra Terrestrial". А ако никога преди не сте го гледали трябва адски да се засрамите, да спрете да си пропилявате живота с глупости и да го гледате! Няколко пъти.) Съня вече ми е минал, свеж съм като краставичка... Чета разни въпроси от конспекта, дето са ми най-мътни и все повече започвам да се дразня от тъпата програма и скапаните простотии, които учим. то че за два семестъра просто няма как да прочетеш всичките книги, пък дори и това да ти е единствения предмет - ясно. Та камо ли и да успееш да вникнеш по-дълбоко и да разбереш за какво става въпрос (понеже даже и да си мислиш, е знаеш за какво става въпрос гарантирано има още асоциации, връзки и идеи, за които просто няма как да загрееш, без да се ръчнеш и да четеш допълнително инфо). Но това както и да е. Дразнещото е друго. На упражненията дъвчехме по три седмици разни сестрички Бронте, разни Джордж Елиъти, които са жени, гадния викториански снобарски гей Оскар Уайлд дето е написал цял един роман, смотаната феминистична лесбийка Вирджиния Улф, дето чува гласове и страда от маниякална депресия, и дето преди да си напълни джобовете с камъни и да се самоубие в реката е имала наглостта да плюе по творчеството на Хърбърт Уелс... Като същевременно за самия Хърбърт Уелс на упражненията не сме обелили и дума! Що за английска литература учим, егати?! Ако не бях аз да напиша есето за Джекил и Хайд и да приказвам за биографията на Робърт Луис Стивънсън и него щяхме да го минем без да спираме като малка гара. Подобна е и историята с Мери Шели. За Уолтър Скот - нищо! За Оруел - е, за него приказвахме това-онова, но далеч не беше достатъчно. И какво?! Най-интересните (и мене ако питате и най-стойностните) автори - яко пренебрежение, за сметка на викторианските сапунки за разни имения и разни глътнали бастуни английски сухари. И като говорим за НАИСТИНА НОВАТА литература - освен разните поети модернисти и разните драматурзи - нищо! Два реда за Толкин (ама наистина два реда) и толкоз! Никакъв К.С. Луис, никакъв Иън Флеминг, нищо. Да не говорим за Тери Пратчет и Дъглас Адамс. Абе мизерия! В крайна сметка, легнах си в 6:30 сутринта, и спах до 8 и нещо, пак сутринта,щото изпит, нали, пак някви шепи вода и няква паста за зъби, после почти в движение 3in1, мятам разни такъми в раницата и се изстрелвам. На изпита писах за Хърбърт Уелс и се опитах да му отдам дължимото, до колкото ми позволяваше времето.
НО... най-важното нещо е, че ИЗПИТЪТ МИНА!!!Край! СБОГОМ! (стига да съм го взел, де... би трябвало да съм го взел предвид нещата дето успях да изпиша)

Блеем с Андрей после, седим си на един тротоар между две коли, приказваме простотии и зяпаме размазаните мухи по фаровете на колите... Хопа! SMS получавам. От брата, ама брата го писал на кирилица, пък аз само латиница чета на Nokia-та. Брата явно се усетил, щото след малко получавам нов SMS и тоя път на латиница:

Ot dnes davat TMNT (в случай, че сте непросветени, да ви светна още сега - Teenage Mutant Ninja Turtles) v Plovdiv. Iska6 li ot 18:00 v Lucky-to. Ako si na rabota - moje ot 20.15.

Уаааа! Е сетиха се най-накрая! В София върви по кината още от първи юни! След три седмици, разгеле, пуснаха го и в Пловдив! Уговарям Андрейски да ходим на кино да си смачкаме главите, не ми трябва да го навивам дълго, щом е за кино много ясно!

Прибирам се, душ, манджа, и айде! Кучето Минка тръгва с нас. Взимаме с брата една двулитрова кола и отиваме рано-рано да си вземем запазените места. ЕГАТИ КЕФА, освен мене, брата и Андрей в салона имаше само още 2 места заети, някви момчета, явно знаят за какво става въпрос и също като нас са дошли още на първия ден. Разполагаме се удобно, лочим от колата, приказваме за "Умирай Трудно 4", "Фантастичната четворка 2", и разбира се за "Transformers", и чакаме да ни пуснат филма. Гасят лампите, грейва екрана, няма трейлъри, няма нищо, минават няколко логота и...

КОСТЕНУРКИТЕ НИНДЖААААААААААААА!!!!!!
Ей, няма, ама наистина НЯМА такъв култ просто!

Кевин Ийстман и Питър Леард, вие сте най-големите пичове! Ако се разровите из нета и прочетете от къде е тръгнало всичко, как тия двама ентусиасти с не малко усилия пускат в зората на 80-те една черно бяла книжка с комикс за (осмислете колко гениална е тая концепция!) четири костенурки, дето мутират и един плъх ги кръщава с имена на ренесансови художници (не за друго, ами щото Кевин и Питър не могли да се сетят за цели 4 японски имена) и ги обучава да станат нинжди, и да се бият с гадните нинджи от клана Фут и техния предводител, главния гад Шрьодер (Shredder), който е убил Хамато Йоши, който е отглеждал плъха Сплинтър като свой домашен любимец и от който Сплинтър е научил всички бойни техники и е почерпил мъдрост... абе знаете историята. После феноменалния успех, анимационния сериал, киойто всички помним - общо 10 сезона, първия от 1987, като по БНТ ние не сме гледали всичко... И лудата песничка на френски (понеже БНТ бяха взели детското от Канал Франс), ония кретени бибоп и Рокстеди (нали се сещате, носорога и григана), Кранг (оня "розов мозък", дето дърпа ръчките в корема на оня робот), уникалните диалози между него и Шрьодер ("Безгърбачно мекотело, жалка ларва!", "Ти си просто жаба!","Нещастен червей такъв!"), Технодрума (помните ли, че всяко кълбо-катерушка по детските площадки просто неизбежно се използваше за Технодрум, когато играехме?), Април О`Нийл, Ирма...

Ей, абе аз съм израстнал с тия костенурки бе! Белега на дясната ми буза знаете ли от къде е, а? Още едно време, в стария квартал, докато живеехме в Кичука, трябва да съм бил на не повече от 5 години. Абе избягах от детската градина, исках да си ида вкъщи да си гледам Костенурките! То пресичаш една малка уличка, по тротоара един блок, и във втория живеем ние. Ама аз яко параноя, че вече отзад са светнали с прожекторите и са пуснали кучетата подир мене, както тичам, поглеждам назад да видя дали някой не ме гони, и търчейки и гледайки назад, залитам и остъргвам с бузата си грапавата мозайка на блока. Винаги разказвам тая история с неприкрита гордост :)))

В зората на 90-те излязоха три игрални филма, помня, че ги гледахме в кино "Космос". В първия има супер готин рап Partners in Kryme - Turtle Power и MC Hammer... Във втория е Ninja Rap на Vanilla Ice. А третия почва как костенурките дивеят на ZZ Top. Абе култова работа. Има и един игрален сериал - TMNT: The Next Mutation. 2003 почнаха нов анимационен сериал, който е по-близък като стил и история до оригиналните комикси. Някои хора не го харесват, понеже е доста различет от старите серии, с които всички бяхме свикнали. Костенурките са по-атлетични, тупаниците са по-здрави, на моменти историята става доста мрачна... Но аз ги приемам като нещо самостоятелно и различно, и им се кефя много. Вече върви шести сезон, срледя ги неотлъчно.

А новия филм? ЛЕЛЕЕЕЙЙЙ!!!

Non stop ninja kick butt action! Супер доволна анимация, динамична, раздвижена, едновременно стилизирана и реалистична. Историята - няма да разказвам, ама и историята е готина. Имаше емоционални моменти, имаше смях, много смях, и яко тупаници! Нинджите всичките много добре направени, ядат пица и джиткат видеоигри, Кейси и той, макар че при дублажа на български му се е изгубил специфичния кретенски начин на изразяване, а Април - направо красавица! Карай и клана Фут - в по-добра форма от всякога. Филмът е надъхващ! И в тоя ред на мисли, нали казах дублаж - като пуснаха из нета новината, че Ъпсурт ще озвучават Костенурките леко се попритесних да не оплескат работата, баче браво им, добре са се правили. Наистина, много добре се е получило, ама можеше и още по-добре да се получи - но това вече не е зависело от Ъпсурт, ами от преводача и режисьора на дублажа. То за да се получат наистина готино лафовете на български трябва да хванат хора с усет, и да са фенове, да могат да влязат под кожата на героите и да знаят как биха звучали ако българския им беше роден език, а не само да превеждат. Можеше още по-разчупено и непринудено да приказват. Ама като цяло, ОК, доволен съм! Пък нали така и така като излезе DVDто ще си го гледам и на английски :)
Като излязох от салона се чувствах пълен с енергия и весел до дупка, и още ме държи. Направо искам да го гледам пак възможно най-скоро. Най-брутално яко готино кефещо кефещия филм, който съм гледал не знам и аз от кога.


Колко му трябва на човек?
COWABUNGA!

3 comments:

Sway said...

Е-е, Минка! Какво прави това сладурче? Затъжила съм се! =) Едва ли ще я видя повече..
И аз смятам да гледам 'Костенурките' тези дни :)

mimz said...

Стана ми интересно за Минка. ^^
Браво на теб, радвам се, че изпита е минал. Стискам палци за хубава оценка. :)
Не знаех, че "Костенурките" вече ги дават. Честно казано не съм особено сигурна дали искам да го гледам на кино, защото мразя да гледам филм (детско) с български дублаж. Вярно, че децата, които гледат не могат да четат, но аз предпочитам оригиналните гласове, колкото и добре да е направен дублажа. Пък и никой няма да иска да дойде с мен. :/

Nenko said...

По принцип и иаз рядко съм привърженик на БГ дублажа. Изключение правят единствено филмите на Дисни, които са винаги на перфектно ниво и на български звучат просто 1:1 с английския оригинал. Но това се дължи на строгия контрол от страна на Дисни, които си имат специална компания, Disney Character Voices Internatonal, и не правят никакви компромиси с качеството на дублажа.

А костенурките в оригинал все още не съм ги гледал, но са зрелище, което си заслужава големия екран.