Tuesday, January 24, 2006

Movies #1

I planned to open the Movie rubric with some of my favourite movies. But it happened that I just watched a new Bulgarian movie (actually half of it) , Леден сън (or "Ice Dream") and I wrote a kind of review in a forum, so I decided to post it in my Holocron too. It's in Bulgarian, and I don't plan to translate it for now. So if you don't speak Bulgarian you'll have to wait for the next issue of the Movie rubric (Comming Soon!)

Първата ми сесия. Наближава първия ми изпит. Три дни поред се мъча да чета един калпав учебник по психология, пълен с общи приказки и абстрактни дрънканици. А днес на всичко отгоре любимата ми директория C:\Downloads се самоизпразни пред очите ми, при което ми се затриха към 2GB ценни неща (мейкинг на "Гремлини", мейкинг на "Самурай Джак", последния епизод на Inhumanoids, първия епизод на Ivor the Engive, едно коледно филмче с Мики Маус и компания... абе не е за разправяне направо) в резултат на което аз направо полудях и часове наред сканирах за вируси и троянски кончета с всевъзможни обезпаразитяващи софтурни продукти. Умората си казва своето. Ето защо хич не е чудно че съм задрямал неусетно към 22:20, въпреки че около 15 минути по рано татко се отби към стаята ми и каза: "По първа щели да дават някакъв нов български филм"

Събудих се...
Телевизорът бе пуснат. Филмът бе български. Погледнах си часовника. 23:45 - чудничко. Той вече свършва сигурно. Мразя да гледам само края на филмите. И тъкмо се канех да спра телевизора и да стана да се оправя да си легна като човек, когато до мене достигнаха думите "криогенеза", "коя година сме"...

Хайде, хайде - не че е нещо революционно, но колко често чувате подобни неща в български филм, м?

Леко странно, че в момента пиша нещо като ревю на филм, от който съм гледал има-няма само половината, но някак си ме влече да си кажа мнението.

Скочих и веднага влязох в сайта на БНТ...

http://programata.bnt.bg/content/view/full/76810

23 януари, 22.45 ч.
В рубриката "Премиера"

В секретен институт в средата на 80-те години на миналия век се провеждат опити за замразяване на хора. Сходството на две имена обърква съдбите на няколко души. Двайсет години по-късно погрешка замразеният мъж се събужда в един нов и много различен свят, абсурдите на зрелия социализъм се сблъскват с абсурдите на днешния ден...

Сценаристи Живко Георгиев, Ивайло Пенчев, Стоян Стоянов, Иван Георгиев-Гец
Режисьор Иван Георгиев-Гец
Оператор Ивайло Пенчев
Музика: Данаил Георгиев-Гец, Кирил Илиевски
Сценографията е дебют в игралното кино на младия художник Мирослав Маринов, а костюмите са дело на Оля Афиногенова

В ролите: Иван Юруков, Асен Блатечки, Теодора Иванова, Малин Кръстев, Александра Сърчаджиева, Валентин Танев, Бойка Велкова, Кръстьо Лафазанов и др.

Леле мале, родната фантастика в действие!
Изпратих наум няколко проклятия към учебника по психология и останалите фактори с които оправдах ненадейното си заспиване и се облещих пред екрана в стремеж да схвана за какво става дума...

~SPOILERS~ (сиреч, ще разказвам за кво става дума във филма, та ако не сте го гледали и има изгледи да ви разваля удоволствието по тоя начин - скролвайте надолу)

Нашия човек - гологлав и в бели стерилни дрехи с надпис НИК - аха-аха да са THX... Та значи той бел замразен преди 20 години, по погрешка. Бил току що завършил доктор, и по случайност носел същото име като човекът, с който щели да провеждат криогенен експеримент. Сега е свестен от младичка хубавка докторка, дето не се сещам как се казва, ама съм я виждал че води Мело-ТВ-Мания. Някакъв тип (тъй де - Асен Блатечки - http://imdb.com/name/nm0087807/ Леден Сън обаче го няма в IMDb и липсва във филмографията му. Ама пък за сметка на това Alien Apocalypse с Брус Кембъл е там ) го позастреляха, двамата доктори чуха изстрели и взеха че спасиха човека. Ха познайте - оказа се, че той пък бил същия оня който е трявало да бъде замразен. Следва традиционното шокиране на нашия от днешната действителност, съпоставката със социализма и ония неща дето са били към края си когато аз съм си бил в началото (така де, щото съм набор 86 и съм ги попропуснал), среща с гаджето от преди 20 години, малко мафиотска интрига... хайсе финалът ще ви го спестя, щото има хляб в него.

~ЕНД ЪФ SPOILERS~

Първата асоциация с друг български филм беше "Магьосници" ( http://www.imdb.com/title/tt0392380/ който май си няма и коментарче даже, ще взема да понапиша нещо сигурно като ми поостане време. Уважавам го тоя филм, Пенко и Сотир Гелеви хубаво филмче спретнаха, че оттам студио "Гекон" натрупа опит и сега децата, че и аз, гледат "Прикацки за физиката" и "Приказки за Астрономията" - по мое мнение доста сполучливи)- отново нетипично за днешното българско кино, отново опит за нещо с наченки на комерсиалност, отново подобен почерк откъм специални ефекти и декор...

Уаааа, че то режисьорът на "Магьосници" бил същия - отбелязах аз със задоволство, че съм забелязал сходството в почерка. - http://www.imdb.com/name/nm1453317/

Похвалите -
Хвала на такива начинания! При миналогодишното ми кандидатстване в НАТФИЗ си приказвахме след някой от кръговете в кафето долу (Кева се викаше, нали?) и аз нещо разправях, че всичко гледам, ама някак си уестърните, приключенските и фантастиката най-близко ги чувствам и най-голямо удоволствие ми доставят. Един от студентите каза нещо с което леко се разочаровах - "Човече, тука такова кино не може да се прави. За българия - драми. Комедийка може. Чат-пат някое трилърче..." - с това отношение нищо чудно че гледаме предимно драми, комедийки и чат-пат някое трилърче. Кой е казал, че за да е фантастика му трябва бомбастичен бюджет и ILM?

Края на филма добре е станал, има идея. Не, че не съм виждал подобно нещо, ама не съм го виждал в роден филм. Иначе за западните е едва ли не обичаен похват. Но сякаш казва "Стараем се, гледаме да се научим"

Критиките -
(те повечето неща идват предимно поради липсата на пари да се направят по-добре)
Първо типичното чувство, че гледаш български филм.
Не съм наясно с техниката на сминате, осветлението, лещите, филтрите, лентата и пр. Не знам защо точно става така, ама в сравнение с повечето филми, които гледам аз, че и всички останали хора - като започнеш от "Всички обичат Реймънд" и стигнеш до "Спайдър-мен", без значение от жанр или каквото и да било, усещането е друго. Онова изглежда като филм, и в сравнение с него българския филм носи усещането все едно гледаш нещо документално. Изглежда някак си простичко, обикновено, ежедневно. Лично за мене това не е задължителен минус, все пак ако в реалния живот ще се замразява човек нещата вероятно пак ще си изглеждат простичко, обикновено и ежедневно. Но на широката публика и трябва нещо необикновено, нещо да я грабне, да й каже "Ти гледаш нов суперготин филм с лудите ефекти и яката визия". Ако Холивуд правеше филм със що годе същия сценарий най-вероятно щеше да се получи нещо от порядъка на "Островът". Не, че съм очаквал родния филм да е такъв. Но като не залага на бляскава визия поне да се бяха постарали откъм атмосфера, стил и режисура. Беше някак прекалено статично всичко.

Второ - към визията прибавяме и типично българското звучене на филма. Такива неща, като музика, която да се вписва, да допълва и подчертава - не. Диалога пък щеше да е по-добре да не звучи и той толкова правилно и старателно изговорен и с такава ясна дикция. Някой трябва да каже на българските актьори, че не е лошо ако кажеш "к`во" вемсто "какво"

Трето - ами тая еротична сцена с нашия и докторката от Мело-ТМ-Мания аз нещо не я възприех... беше ми не на място и леко смехотворна цялата работа.

Четвърто - аз верно, че откъм средата го хванах, ама тая работа със старата му приятелка от преди 20 години ми се видя недоразвита, а имаше потениал.

И пето - един прекалено буквален цитат на "Великолепната седморка" (който наскоро си припомних, и за това тук ми се наби на очи) - та репликата "Приятели - нула, едикаво си - нула..." си е направо преписана.

Пожеланията:
Хайде дано да го излъчат пак, или да вземат да го врътнат по някой фестивал та да мога да го гледам целия
И аз ако съм на тях ще пробвам да го продам на запад. Според мене тоя филм (както и "Магьосници") би имал някакъв що годе добър успех по Sci Fi Channel примерно. Пък ако имаше и парите, с които Sci Fi Pictures правят бозавите си филмчета, щеше да се получи и по-добре откъм изпълнение.

Впечатленията:
Като цяло приятни. От това, което видях получило се е едно не лошо филмче. Радва ме, че има опити за нещо различно в родното кино. Пък и все някой трябва да отъпче тая пътека, за да има и още подобни продукции.

No comments: