Drawn and Quarterly
е повече бутиково, от колкото комерсиално издателство. Под тяхното лого
читателите със слабост към по-експериментални и алтернативни комикси ще
открият богат каталог на заглавия от независими автори. Доста от
изданията им са... меко казано странни, и определено не са за всеки. Ето
защо канадците ме изненадаха, когато преди няколко години поставиха
начало на Enfant - подразделение на Drawn and Quarterly насочено към
децата (като тук, разбира се, включваме и по-порасналите такива). Но
верни на своята издателска политика, Enfant пускат по книжарниците
висококачествени албуми, които са не просто за детската комикс
аудитория, но и за ценителите!
И ето, че през 2012 се появява Pippi Moves In - албум с комикси за
емблематичната Пипи Дългото Чорапче! През 2013 е последван от Pippi
Fixes Everything, а през 2014 излиза и Pippi Won't Grow Up. По-късно
тази година се очаква и четвъртото заглавие от поредицата - Pippi
Longstocking: The Strongest in the World!
Комиксите за Пипи
излизат за първи път на английски език. Да не говорим, че за първи път
виждат отново бял свят, и то извън Скандинавия, от десетилетия насам.
Първоначално са издавани преди повече от половин век - илзизат в периода
1957–1959 г. в шведското детско списание Хъмпти Дъмпти.
Сценарист
на комиксите е иконата на детската литература и "майка" на Пипи, самата
Астрид Линдгрен. Историйките на комиксите са адаптации на приключенията
на Пипи, познати от книгите. Които между другото и българските читатели
едва наскоро получиха в ново, наистина пълно издание. Да, да, ако
мислите че като малки сте прочели всичко за Пипи, да знаете, че първо
сте пропуснали илюстрованите книжки, второ комиксите, и трето, книгата
"Пипи Дългото Чорапче" от едно време всъщност събира трите оригинални
книги за Пипи, но пропуска няколко глави. И пропуснатите глави едва
наскоро бяха преведени на български и включени в новото пълно издание.
А това, което прави комиксите още по-забележителни е, че техен художник
е не друг, а Ingrid Vang Nyman - оригиналната илюстраторка на "Пипи
Дългото Чорапче", чиито рисунки познаваме и ние от деца. Ето защо
преминаването на Пипи от проза към комикс е особено гладко и естествено!
Героите изглеждат по същия начин, атмосферата е идентична, излъчваща
двуизмерна детска наивност и невинност. Тук са и дръзките, ярки цветове,
и леко шантавата и изкривена геометрия на обектите, която подобно на
бунтарския дух на самата Пипи разчупва законите (на перспективата).
А ако се вгледате в страниците на снимките, ще забележите и намигване към „Голямата вълна при Канагава“ на Кацушика Хокусай
No comments:
Post a Comment